مهمترین محورهای سخنان قالیباف در گفت‌وگوی ویژه خبری
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

 

مهمترین محورهای سخنان قالیباف در گفت‌وگوی ویژه خبری
قالیباف در برنامه گفت وگوي ويژه خبري حضور يافت تا ديدگاه خود را به صورت شفاف براي مخاطبان خود بيان كند.وي در اين برنامه به مسائلي چون دلايل اصلي اش براي حضور در عرصه انتخابات، چگونگي رفع مشكلات و نا بساماني هاي اقتصادي پرداخت و مواضع خود را درباره سياست خارجي بيان كرد.
 شفاف:محمدباقر قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری سه شنبه شب در برنامه گفت وگوي ويژه خبري حضور يافت تا ديدگاه خود را به صورت شفاف براي مخاطبان خود بيان كند.وي در اين برنامه به مسائلي چون دلايل اصلي اش براي حضور در عرصه انتخابات، چگونگي رفع مشكلات و نا بساماني هاي اقتصادي پرداخت و مواضع خود را درباره سياست خارجي بيان كرد.

 

چرا آمده ام؟

وی در ابتداي سخنان خود درباره دغدغه اصلي اش براي حضور در ميدان رقابت انتخابات گفت: نكته اي كه بنده در اين موضوع بايد مطرح كنم اداي دين است. اینجانب یک شهروند از جامعه بودم که عقبه قدرت و ثروت نداشتم، من به لطف ملت و انقلاب و برکت امام راحل و شهدا و برای ادای دین آمدم و امشب و در اینجا و در حضور ملت که مدیون آنها هستم، آمده‌ام تا ادای دین کنم. انقلاب اسلامي لطف بزرگي از سوي خدا بود تا ما بتوانيم امروز در سايه انقلاب زندگي كنيم اما اين نظام امروز مشكلاتي دارد كه با روحيه و ديني كه دارم خواستار كمك به رفع آن هستم.

قالیباف گـفت: امروز همه مردم ما اين را مي شنوند كه ايران منابع انساني زيادي دارد، درست است، ما نيروهاي جوان و نخبگان جواني داريم و در حوزه منابع طبيعي و منابع مادي بهشت معادن را داريم اما اين سوال در ذهن مردم ايجاد مي شود كه با توجه به همه اين نعمت ها و امكانات و سرمايه هاي زياد چرا بايد با مشكلاتي مواجه باشيم و كارنامه قابل قبول و قابل دفاعي در عرصه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي نداريم.

وی با بیان اینکه بي انصافي است كه بگوييم زحمتي كشيده نشده، تاكيد كرد: در دروان سازندگي آغاز پروژه هاي بزرگ بعد از ركودي كه در دوران جنگ شاهد آن بوديم زده شد و زير ساختهاي بزرگي در دوره جناب آقاي هاشمي رفسنجاني انجام شد.

عضو ائتلاف سه گانه اظهار داشت:در دوره اصلاحات هم كارهايي انجام شد و در حوزه صنعت رشد ده درصدي را شاهد بوديم و هر چند كه انتقاداتي جدي هم به توسعه سياسي و رويكرد هاي سياسي وارد بود.


 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اين دوره نيز بحث هدفمندي يارانه ها ، سفر هاي استاني و مسكن مهر انجام شد و شعارهاي انقلاب اسلامي احيا شد اما با همه اين زحمات و خسته نباشيد به روساي دولت قبلي بايد بگويم اما بايد تاكيد كنم كه برآيند همه اين كارها اين است كه امروز رضايت مندي در بين مردم وجود ندارد وبايد با همت بيشتري كارها انجام شود و كشور نيازمند مديريت مناسب و جديد تري است كه بتواند در عرصه حاضر شده و براي استفاده از منابع اي است كه در اختيار قرار دارد برنامه ريزي مناسب داشته باشد.به همين دليل آمده ام تا بتوانم در اين مدت خون جديد را به رگ هاي مديريتي كشور وارد كنم.

دوساله اقتصاد را سامان مي دهم

وی همچنين درباره رفع مشكلات اقتصادي در دو سال عنوان كرد: ما يك برنامه مشخصي را با كمك نخبگان خود داشته ايم كه در سطح ملي و استاني است و در آن از همه ديدگاه ها و نظرات استفاده شده است. به دليل سبك مديريتي كه دارم زمان بندي در نظر گرفتيم كه در اين مدت سامان دهي هاي لازم را انجام دهيم .

قالیباف با اشاره به اينكه بايد درباره نابساماني اقتصادي توضيحي بدهم، گـفت: امروز تورم مردم ما را دچار مشكل كرده است. گراني تنها افزايش قيمت ‌ها نيست چرا كه قيمت ها ثبات ندارد و در فاصله زماني كمي كاهش و افزايش مي يابد ضمن اينكه كيفيت هم در اين ميان كاهش يافته است.


 

نابساماني اقتصادي منابع و نيرو را نابود مي كند

وی با بیان اینکه در بيكاري هم مشكلاتي وجود دارد و خانواده اي وجود ندارد كه با اين مشكل درگير نباشد گفت: اين بيكاري نيز وابسته به مسائل و مشكلات مختلفي است.گاهي فرد به دنبال شغلي براي تشكيل يك زندگي حداقلي است اما اين درست نيست و با كرامت انسان همخواني ندارد. در دين ما كار به عنوان جوهره انسان شناخته مي شود اما وقتي كسي شغل ندارد، هم زندگي اش از او سلب مي شود و هم كرامتش را از او گرفته ايم رشد اقتصادي بايد به اين نا بساماني ها سرو سامان بدهد .

عضو ائتلاف سه گانه اظهار داشت:در حوزه منابع مادي وقتي رشد اقتصادي نداشته باشم و با مشكل نا بساماني اقتصادي مواجه باشيم در تامين منابع خود نيز دچار مشكل مي شويم. نابساماني اقتصادي هم سبب تخريب نيروي انساني مي شود هم سرمايه‌هاي مادي ما نابود خواهد شد.

وي گفت: بارها و بارها با این صحنه روبرو بودم که جوانی پیش من آمده، چه دختر و چه پسر. به من میگوید فلانی مادر من که هم جای پدرم بوده و هم جای مادرم است، با کار کارگری در خانه مردم، زندگی را اداره کرده امروز میخواهم به مادرم که اینقدر زحمت کشیده کمک کنم. ما امروز هم پدر و مادر را شرمنده بچه کردیم و هم جوانان را شرمنده پدر و مادر.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در باره بسامان كردن شرايط اقتصادي، گفت: از اين رو مدت زماني را در نظر گرفتيم تا بتوانيم در اين مدت و در اين بازه زماني مطرح شده مشكلات را رفع كنيم.از اين رو عنوان كرده‌ام كه در مدت دو سال اقتصاد را سامان دهي خواهيم كرد و مشكاتي را كه در شرايط فعلي با آن مواجه هستيم مرتفع مي كنيم.به اين صورت كه مردم شاهد ثبات در قيمت‌ها خواهند بود و تكلف زندگي شان مشخص باشد.از اين رو بسامان كردن اقتصاد نه تنها به نفع مصرف كننده است بلكه توليد كننده را نيز منتفع خواهد كرد و تكليف همه مشخص خواهد شد.

وی با بیان برنامه ا ي خود گفت : اولین تصمیم ما تثبیت قیمت ارز و دلار در کشور است. چرا كه اين بي ثباتي بر خيلي از مسال تاثير گذار بوده است اقتصاد را از تصميمات خلق الساعه نجات خواهيم داد .تلاش می‌کنیم هزینه های تولید را کاهش دهیم. که این منجر به کاهش قیمت می‌شود. بعد از تثبیت قیمت‌ها بلافاصله به سمت کاهش قیمت‌ها می‌رویم.

 

لزوم هدايت نقدينگي در كشور

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اينكه نقدينگي كشور بايد هدايت و سامان دهي شود گفت:نقدینگی باید کنترل شود که کاهش یابد و از سوی دیگر باید جهت‌گیری‌های این نقدینگی کنترل شود. متاسفانه اقتصاد در این بخش ها الان رهاست.

وی تاكيد كرد: مردم مطمئن باشد در 6 ماه اول كه تصميمات اجرايي مي‌شود آثار اين مساله در زندگي مشاهده خواهد شد.

 

مردم از شعار خسته اند

قالیباف در پاسخ به اين سوال كه مردم از شعار خسته شده اند و چه تضميني وجود دارد كه اين وعده هايي كه شما مي دهيد محقق شود، گـفت:يكي از ضربه هاي سنگيني كه سرمايه اجتماعي در شرايط فعلي خورده است بي اعتمادي در بين مردم است. مردم حق دارند كه بگويند ديگران هم اين شعار را مي دهند از كجا معلوم عملي شود ؟


 

وی با بیان اینکه در مدت 8 سالي كه در شهرداي خدمت مي‌كنم قولي نداده ام كه به آن عمل نكرده باشم، گفت : مردم تهران اين را مي دانند در نيروي انتظامي هم جنس حرف ما از جنس كار و عمل بود. به همين خاطر است كه زمان بندي كرده ايم .

عضو ائتلاف سه گانه اظهار داشت: هنوز برنامه 30 دقیقه‌ای من پخش نشده، من آنجا تعهدی به مردم دادم که از مردم خواهشمندم آن را نگاه کنند. ضمانت کار من گذشته و عملکرد من است.

 

من عذرخواهی را یاد گرفته‌ام

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه ها و پروژه هايي كه در تهران انجام شد گفت:‌ در تهران 2 مورد بوده که پروژه را با تاخیر 6 ماهه انجام دادم مانند برج میلاد و پروژه صدر که با تاخیر 6 ماهه و 110 روزه انجام شده و ما در این موارد این روحیه را داشتیم که عذرخواهی کردیم. من عذرخواهی را یاد گرفته‌ام.

وی درباره اقتصاد مقاومتي كه موضوع اصلي اقتصاد ايران است گفت: تعريفي كه مي توان براي اين موضوع داشت اين است كه اقتصادي داشته باشيم كه شكننده نباشد اقتصاد در وهله اول باید مردمی باشد و دولت نباید در هر جای اقتصاد دخالت کند. دولت باید چابک و کوچک باشد و هزینه‌اش کم باشد. شفافیت باید در اقتصاد وجود داشته باشد. نباید رانت اطلاعاتی در اقتصاد باشد.

 

اقتصادي مقاومتي است كه آسيب پذير نباشد

قالیباف گـفت:وقتي كشاورزي نداند كه محصولي كه توليد مي كند به چه قيمتي خريداري خواهد شد گاهی وقت‌ها گندم را 60 درصد گرانتر از کشاورز خودمان از خارج می‌خریم که این با اقتصاد مقاومتی جور درنمی‌آید.اقتصادي مقاومتي است كه آسيب پذير نباشد.

وی درباره هدفمندي يارانه ها در دولت خود ، گفت: یکی از مزیت‌های دولت فعلی اجرای هدفمندی یارانه‌ها بوده البته انتقاداتی به نحوه اجرای آن است. ادامه یارانه‌ها را طبق قانون پیگیری می‌کنم. اما دولت قانون را کامل اجرا نکرد و این یکی از ضعف‌ها بود. به تولید در حوزه کشاورزی و صنعت توجه کافی نشد.

وي افزود: در واقعی کردن قیمت‌ها به حقوق ملت کمتر توجه شد. وقتی قیمت‌ها بالا آمد آیا ملت حقی ندارد؟ من می گویم حق دارد. اگر قرار است بنزین آزاد بخرم چرا باید خودرویی بخرم که به ازای هر 100 کیلومتر 11 لیتر مصرف کند. امروز در دنیا در 100 کیلومتر 6 لیتر مصرف می‌کند. باید به این مسائل رسیدگی جدی شود.

 

با اسناد بالادستي پايبندم

عضو ائتلاف سه گانه درباره جايگاه اسناد بالا دستي در برنامه كاري اش اظهار داشت: ما در كشورمان حزب نداريم اغلب گروه هايي كه سر كار مي‌آيند برنامه خود را دارند. با اين وجود ما سند بالادستی داریم و باید به آن پایبند باشیم. به سند برنامه 1404 باید پایبندی جدی باشد و همه برنامه‌ها مطابق با آن باشد. چرا تا الان 40 درصد برنامه عملی نشده است.بنده به عنوان رئیس دولت مکلف هستم به سند 20 ساله و برنامه‌های 5 ساله توسعه پایبند باشم.

 

عدالت بدون پيشرفت توزیع فقر است

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره اينكه عدالت و پيشرفت كه دغدغه همه مردم است در كجاي برنامه دولتش قرار دارد، گفت: برنامه‌ای که من تدوین کردم تحت عنوان پیشرفت و عدالت است. اگر پیشرفت اتفاق نیفتد، عدالت در واقع توزیع فقر است.

وی افزود: بنده به عنوان رئيس دولت حق آزمون و خطا ندارم و نبايد خلاف قانون عمل كنم و نبايد بگويم كه چوب لاي چرخم مي گذارند و نميگذارند كار كنم و قانون اساسي اختيارات لازم را به من نمي دهد

قالیباف گـفت:من با هيمن قانون روي كار آمده ام چطور الان مي پذيرم اما وقتي سر كار آمدم نپذيرم. بايد بدانيم كه مردم نيز حقوقي دارند كه بايد به آن احترام گذاشت اين واقعيتي است كه بايد به آن توجه كرد.

وی با بیان اینکه مردم اين حرف را از من نخواهند شنيد كه در كشور حاكيمت دوگانه برقرار است گفت: اين حرف معنا ندارد در كشور سه قوه حاكم است و قوه مقننه نيز بر اجراي قانون نظارت دارد.

عضو ائتلاف سه گانه اظهار داشت:پيشرفت و عدالت سه بخش و شاخصه وجود دراد اول رشد تكنولوژيك دوم رشد اقتصادي و از همه مهمتر رشد و توسعه اقتصادي است.


این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: يك زماني عدالت ما فردي است كه همه بايد برابر باشند يك وقت عدالت اجتماعي است امروز برخي از گروه ها و اقوام فكر مي كنند كه سهمي در دولت ندارند. دانشگاه و دانشجو و زنان و جوانان و ... همه باید از حقوق اجتماعی برخوردار باشند. الان هر کس به مرکز نزدیک‌تر است برخوردار است. اینها خوب نیست.

وی گفت: همه بايد از حقوق اتمعي برخوردار باشند نبايد اين كونه باشد كه هر كس كه به مركز نزديك تر اين از امكانات بيشتري برخوردار است اين نكته اي است كه در شهرداري به آن توجه شد. در تهران فاصله بین شمال و جنوب را حل کردیم و اولین بار است که با قدرت عرض می‌کنیم این مسئله رعایت شده.

قالیباف درباره برنامه سياست هاي خارجي خود گفت: سیاست خارجی باید منافع ملی و امنیت ملی یک کشور را و در واقع هویت دینی و انقلابی یک کشور را و همچنین هویت ملی را تضمین کند. این وظیفه‌ای است که به دوش سیاست خارجی است. فرق جدي بين سياست خارجي و دستگاه ديپلماسي وجود دارد. رئيس دولت نمي تواند براي سياست خارجي تصميم بگيرد وسياست خارجي بر اساس قانون تصميمي است از سوي حاكميت و رئيس دولت يكي از عناصري است كه در سياست خارجي نقش تاثير گذار دارد با اين وجود قانون به او اجازه نداده در اين باره تصميم بگيرد بلكه اين مهم بر عهده حاكميت است. مگر هر دولتی آمد می‌تواند بگوید من سیاست خارجی را عوضی می‌کنم؟ در کشور های دنیا هم همینطور است. هر کس بگوید من تغییرات عظیم در سیاست خارجی می دهم، یک شعار است.

وی گفت : آنچه باید به آن توجه شود این است که دستگاه دیپلماسی نباید هزینه‌زایی کند. وزارت خارجه و شورای امنیت ملی دو مرکز مهم هستند. معتقدم باید حتما دیپلماسی ما و حوزه وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی، در اولویت هستند و برنامه مشخصی برای آنها دارم.مشكل اصلي كشور مشكلات اقتصادي است در اين مسير بايد ديپلماسي اقتصادي را نيز مورد توجه قرار دهيم.


وي گفت: موقعیت جغرافیایی کشور ما به گونه‌ای است که این فرصت را در اختیار ما قرارداده. 70 درصد نفت و گاز جهان یا درشمال کشورمان است یا در جنوب.ما باید انسجام داخلی را بالا ببریم. سیاست خارجی هرچه باشد، تعامل یا تقابل یا مذاکره یا رقابت، هرکدام باشد. البته برخی مواقع همه با هم باید پیگیری شود. اما اگر در داخل انسجام و همدلی و قدرت اقتصادی نداشته باشیم، هر دولتی مورد تحسین مردم خودش قرار نگیرد هیچ وقت مورد تحسین مردم دنیا قرار نخواهد گرفت و هیچکدام از دیپلمات‌هایش چه در مقابله و چه در مذاکره موفق نخواهد بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با شاره به اينكه مقام معظم رهبري عنوان مي كنند كه ما دشمنان سرسختي داريم اما مبارزه با آمریکا یعنی کار، کار، کار،گفت: برخي عزيزان دربانامه خود مي گويند ما اين كار را حل مي كنيم. 30سال از عمر كشور مي گذرد ديپلماسي كشور ما را چه كساني اداره كرده اند عزيزاني هستند كه الان نامزد هستند و در سه دهه گذشته يا مسئول ديپلماسي كشور بوده اند يا در حوزه امنيت ملي در دبير خانه بوده اند به هر حال امروز وضعيتي كه در حوزه ديپلماسي اقتصادي داريم بر اثر همان برنامه ها است. نبايد كشور به شرايط گذشته بازگرد. كشور ما به اين نياز دارد كه نيروهاي جديد با مديريت و رويكرد جديد بيايند و خون جديد به مديريت كشور و رگ هاي ديپلماسي كشور جاري كند. من آمده ام كه به اين تكرار و اين مديريت نامناسب پايان بدهم البته كساني كه كوهي از تجربه هستند قابل احترام اند وهيچ كس بدون توجه به تجربه گذشتگان به موفقيت نمي‌رسد.

وی درباره اينكه چه مقدار انتقاد پذير است گفت: ما از امام ياد گرفته ايم كه حرف مرد دو تا است نبايد گفت اگر رئيس دولت هستيم هر چه مي گوييم درست است بلكه اگر اشتباه كرد بايد عذر خواهي كند به همين دليل اعتقاد دارم بايد با خرد جمعي پيش رفت و انتقاد پذير بود تا به پيشرفت برسيم.


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 9 خرداد 1392برچسب:, :: 2:58 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 176
بازدید کل : 55630
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1